Wat is liquiditeit en wat is liquiditeitsmanagement?

Liquiditeit is de mate waarin een onderneming haar lopende betalingsverplichtingen kan voldoen. Oftewel: of ze hun rekeningen op tijd kunnen betalen. Liquiditeitsmanagement – soms ook aangeduid als liquidity management – is het planmatig beheren van het geld dat je bedrijf in en uitgaat, zodat je bedrijf liquide blijft en dus altijd aan haar betalingsplichten kan voldoen. Hierbij wordt er een onderscheid gemaakt tussen dynamische en statische liquiditeit.

Dynamische liquiditeit

Bij dynamische liquiditeit wordt de liquiditeit bekeken over een bepaalde periode. Is de binnenkomende geldstroom groter of kleiner dan de uitgaande geldstroom. De dynamische liquiditeit kan worden ‘berekend’ door middel van een liquiditeitsbegroting – ook wel een liquidity forecast genoemd. Hiermee breng je het cashflowverloop in kaart, waardoor je een beeld krijgt van de liquiditeit.

Statische liquiditeit

Bij de statische liquiditeit wordt gekeken of een bedrijf onmiddellijk aan haar betalingsverplichtingen kan voldoen. Kort door de bocht gezegd: moet er vandaag een factuur voldaan worden, maar is daar geen geld voor, dan is er een liquiditeitstekort. Current ratio, quick ratio en nettowerkkapitaal zijn kengetallen waarmee de statische liquiditeit kan worden vastgesteld.

Liquiditeit als onderdeel van Treasury

Treasury is de overkoepelende term als het aankomt op het werken met de schatkist van een onderneming. Liquiditeitsmanagement is hier, net als cashflowmanagement en zaken als herfinanciering, onderdeel van. Meer informatie over treasury vind je in ons artikel: Wat is treasury en waarom bestaat het?

Wat doet een Liquiditeits Manager

Eigenlijk zijn er niet veel functies die zich uitsluitend bezig houden met liquiditeitsmanagement. Dit is vaak onderdeel van een breder takenpakket van bijvoorbeeld een Manager Finance & Control of Treasury Manager. Een dergelijke functie omvat vaak de volgende concrete taken:

  • Beschikbaarheid van liquide middelen beheren.
  • Het minimaliseren van liquiditeitsrisico’s.
  • Het optimalisering van rente- en vermogenskosten.
  • Crediteuren-, debiteuren- en salarisadministratie, grootboek.
  • Rapporten voorbereiden, zoals de jaarcijfers en P&L-rapporten.
  • Financiële analyses & Financiële Controllers uitvoeren.
  • Begroting opmaken en een Forecast.
  • Waarborgen van de administratieve processen.
  • Adviseren van het management bij financieel-administratieve uitdagingen.
  • Opstellen van en eigenaarschap nemen over budgetten, Forecasts en de jaarrekening.
  • Zorgdragen voor juiste en tijdige fiscale aangiftes en de betalingen hier van.
  • Contactpersoon voor externe partijen zoals bank, accountant en andere stakeholders.

Aan de slag binnen Treasury via Bluefin?

Alles wat onder Finance valt is bekend terrein voor ons, zo ook de functies die vallen onder Treasury. Met ons grote netwerk van zowel werkzoekenden als bedrijven die op zoek zijn naar talent op financieel gebied, zorgen wij ervoor dat we ‘Always a good catch’ hebben. We kijken bovendien niet alleen naar cv’s en vacatures, maar naar mensen, hun persoonlijkheden én bedrijven en haar cultuur.

Bluefin is dé bemiddeling specialist op het gebied van Finance vacatures in voornamelijk het zuiden van Nederland. Vacatures omtrent treasury komen veelvuldig voorbij in onze datebase. Ben jij op zoek naar een functie – als zzp’er, op basis van interim of in een vaste aanstelling – laat het ons weten. We helpen je graag op weg. Neem contact met ons op of kom een keer langs voor een kop koffie.

laurenswautersbusinessconsultantbluefinuit

Vragen? Laurens helpt je graag verder!